"היאמה הם כללים אוניברסאליים ויש לתרגלם בכל רמה של יוגה ללא תלות בלידה, מקום, זמן ונסיבות."
[פטנג'לי , II , 31 ]
היוגה כוללת בתוכה 10 כללי מוסר אוניברסאליים. יאמה – Yama – כללי התנהגות ויחסים עם הסביבה, ניאמה – Niyama – איכויות שמטפח היוגי עם עצמו. כללים אלה נוסחו על ידי פטנג'לי לפני 2400 שנה לערך והם מהווים מסגרת פנימית וחיצונית המחזקת את היוגי בכוונותיו להתקדם ביוגה ולהשתחרר מסבל.
Yamas – יאמות –
קודים של שליטה עצמית המבססים יחסים הרמוניים של היוגי עם סביבתו :
• Ahimsa –
אהימסה – אי-פגיעה – במחשבה, בדיבור ובמעשה כלפי כל יצור חי. אי פגיעה כלפי עצמי, למשל בתרגול היוגה שלי לא ארצה להגיע
לפציעה כי אז עברתי על אהימסה. יוגים רבים בוחרים להיות
צמחונים ואף
טבעוניים בכדי שלא יהיה במעשה אכילה או השגת האוכל שיתוף פעולה עם אלימות כלפי בעלי חיים. זאת בהתאם לחוק הקרמה (חוק הפעולה והתוצאה). גם אי פגיעה בסביבה נכללת כאן, כי בפגיעה בטבע נפגע בבני אדם ובעלי חיים.
• Satya –
סאטיה – אמירת אמת – הכוונה אינה רק "לא לשקר" אלא להגיד את הדבר הנכון והאמיתי ברגע המתבקש.
• Asteya – אסטיה – הגינות ויושר – במיוחד הכוונה בלא לגנוב או לקבל שוחד.
• Aparigraha – אפריגרהה – "לא תחמוד" רכושם של אחרים
• Brahmacharya – בהרמצ'ריה – שימוש נעלה באנרגיה המינית במסגרת יחסי אישות או נזירות. רצוי כמובן יחסי אישות עם בן/בת זוג קבועים.
Niyamas – ניאמות –
קודים פנימיים של היוגי עם עצמו :
• Saucha– סאוצ'ה – טוהר וניקיון גופני ונפשי.
• Santosha סאנטושה – שביעות רצון מול מצבי החיים המשתנים
• Tapas – טאפאס – חום התרגול – טיפוח של כוח רצון, התמדה ונחישות. הכוונה גם לחום הפיזי הנובע מתוך התרגול "השורף" פיזית רעלים בגוף, וגם החום של הנחישות וההתמדה בתרגול לאורך זמן
• Swadhyaya – סוודיהיה – למידת העצמי מתוך כתבי קודש
• Ishwara pranidhana – התמסרות לאלוהים – דבקות בכוח נעלה מאיתנו
מדוע לתרגל את כללי המוסר?
שליטה בכל אחד מהכללים המוסריים הללו מפתח סגולה אצל המתרגל באופנים הבאים :
אי פגיעה – בקרבתו של המתרגל תהיה השפעה של הפחתת האלימות אצל כל היצורים. [II , 35]
אמירת אמת – כאשר המתרגל מבוסס באמירת אמת הוא משיג בתוכו שלום נצחי. [II,36]
לא לגנוב – משיג היוגי את העושר הפנימי. [II,36]
מין נעלה – משיג היוגי כוחות והתמדה . [II , 38 ]
לא תחמוד – מבין היוגי כיצד הוא מתגשם מחדש בגלגוליו השונים (בעבר ובעתיד). [II , 39 ]
טוהר וניקיון – מאבד היוגי את הקשר הכובל החזק מכל – לגופו שלו ומשיג טוהר, חיוביות מושלמת וריכוז מושלם. [II, 40-41 ]
שביעות רצון – משיג היוגי שביעות רצון ועונג בלתי נגמרים. [II, 42]
טיפוח כוח רצון (חום בתרגול) – משיג היוגי שליטה מלאה על גופו וחושיו. [II , 43]
למידה העצמי – מתאחד היוגי עם האלוהות וכוחות נאצלים פועלים עם רצונו . [II , 44]
התמסרות לאל– משיג היוגי את הרמה הגבוהה ביותר של התודעה – סמדהי (
שחרור ומימוש מלא). [II , 45]
כאשר אנו בוחנים את מעשינו לאור הכללים האלה אנו מגלים שאנו רחוקים מלהיות מושלמים. עם זאת הכרה בחולשות שלנו היא צעד גדול קדימה כי המודעות אליהם מאפשרת לנו בחינה ברגע של אמת האם לנהוג כך או אחרת. שיפור בקוד האתי יעצים את התרגול שלנו ויקדם אותנו במטרות שהצבנו לעצמנו ברוח היוגה וישא פירות לנו ולסובבים אותנו.