פריסה ארצית

סילוק ליחה בתרגולי יוגה

עם שינוי מזג האוויר מתגבר ייצור הליחה בדרכי הנשימה. בעבור מתרגל היוגה סילוק ליחה בדרכי הנשימה הוא אתגר מתמשך.  בתקופות אלה תרגילי נשימה, פראניאמה ותרגילים מתקדמים יותר נעשים קשים יותר לביצוע. לא ניתן לבצע תרגילי נשימה באמצעות נשימת פה וישיבה לתרגילי ריכוז ומדיטציה הינם קשים מאוד כאשר מעברי האוויר סתומים.

בידי מתרגל היוגה מספר לא מועט של תרגילים שמטרתם לפתוח את מעברי האוויר. חלק מהתרגילים קלים לביצוע וחלקם קשים ודורשים הנחיה על ידי מורה מוסמך. לפעמים מעברי האוויר נפתחים בזמן תרגול התנוחות אך אם נרצה לפתוח את התרגול בנשימות נתקל בקושי. להלן מספר תרגילי נשימה וניקוי לפתיחת מעברי האוויר. התרגילים מסודרים מהקל אל הקשה.
נשימת שמש (סוריה בהדנה) – במידה ומעברי האוויר פתוחים למחצה או שרק נחיר ימין פתוח ניתן לבצע נשימת שמש – בישיבה נוחה כאשר הגב זקוף יש לשאוף ולנשוף בקצב הרגיל של הנשימה דרך נחיר ימין בלבד. ניתן לעשות זאת על ידי סתימת נחיר שמאל בעדינות על ידי אחת מאצבעות הידיים, או ללא עזרת היד בכוח הריכוז בלבד. נשימת שמש היא מחממת ומעוררת.
קפהלבהטי – ניתן לבצע קפלבהטי במידה ומעברי האוויר בשני הנחיריים כמעט סגורים. משמעות המילה היא 'גולגולת זוהרת', (בסנסקריט קפלה=ראש/ גולגולת). מומלץ לקבל הדרכה על ביצוע נשימה זו על ידי מורה ליוגה. נשימה זו מתבצעת כך: בישיבה זקופה נושפים בלחץ בטני דרך שני הנחיריים.  הקפלבהטי מתבצע במחזורים איטיים של כדקה כל אחד . בין המחזורים מתבצעת עצירת נשימה. שלושה מחזורים כאלה יוצרים חום פנימי הפותח את המעברים. אין לבצע קפלבהטי אם סובלים מחרדות או לאחר אכילה ושתייה. מתרגלים מתקדמים יותר מוסיפים נעילות (בהנדות) לאורך התרגול ובזמן העצירות. רצוי לבצע תרגול נשימה מאזן לאחר מכן (כמו אוג'יי).
סוריה וצ'אנדרה בהדנה – לפתיחה נוספת של מעברי האוויר מבצעים נשיפת קאפהלבטי דרך כל נחיר לסירוגין. יד ימין עם אגודל וקמיצה סוגרות את נחיר ימין ושמאל לסירוגין. ניתן לשאוף דרך האף דרך שני הנחיריים בכל פעם. גם כאן מבצעים את התרגול במחזורים .
בהסטריקה – נשימת מפוח. נשימה זו עושה שימוש גם בשאיפה וגם בנשיפה לפתיחת המעברים. שאיפת בטן ונשיפת בטן דוחפות אוויר פנימה והחוצה לסירוגין בקצב מהיר. נשימה זו יוצרת חמצון של הדם ואין לבצע אותה כאשר סובלים מחרדות או מאסטמה. בהסטריקה עשויה ליצור תחושה של סחרחורת קלה ויש לבצע אותה במודעות ובזהירות.
סוריה נמאסקר – לברכה לשמש יש אלמנט מחמם הפותח את מעברי האוויר. שהייה בכל אחת מתנוחות הברכה מחממת ומרגיעה. במידה והסינוסים כואבים יש להימנע מתרגול זה. תרגול נשימת אוג'יי מסייע גם הוא בסילוק ליחה.
ג'אהלה נטי – ניקוי אף בעזרת מים – זהו התרגול המאתגר ביותר והיעיל ביותר לפתיחת חסימות במעברי האף. יש ללמוד לבצע אותו קודם כל כאשר המעברים פתוחים בכדי ללמוד את האופן בו הנשימה מתרחשת עם זרימת המים. את הג'הלה נטי מבצעים עם Neti Pot שהוא כלי מיוחד עם זרבובית המתאימה לגודל הנחיריים. את הכלי ממלאים במים חמימים עם מעט מלח. בהטיית הראש לצד אחד מצמידים את זרבובית הכלי לנחיר העליון (הראש מוטה לצד) והמים זורמים מנחיר אחד לנחיר האחר מבלי להגיע לחלל הפה. יש לרוקן את כל המים מהכלי ואז לבצע גם בנחיר השני. כאשר מאומנים בג'הלה נטי ניתן להתמודד עם מעברי אף סגורים לחלוטין. עם הרבה סבלנות, המים החמימים והמלח ממיסים את הליחה במעברי האף והמים מתחילים לזרום, בתחילה בטפטוף מנחיר לנחיר עד למעבר מלא. ניתן לחזור שוב ושוב על התהליך הזה מכל נחיר עד שהעברים פתוחים. תרגול זה מצויין לעונות המעבר ולבעלי רגישות לסינוסים ולאלרגיה. לאחר סיום התרגול יש לבצע קפלהבטי נמרץ להוצאת כל המים המלוחים ממעברי האוויר . לאחר שהמעברים פתוחים ממשיכים בתרגול פראנימה. את התרגולים הבאים לאחר הג'הלה נטי יש לבצע רק לאחר ניקוי כל המים המלוחים ממערות האף.
ביצוע ג'הלה נטי
סילוק ליחה בתרגולי יוגה

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים