פריסה ארצית

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון יכולים לנוע בין כאבים עמומים וקבועים לבין כאבים חדים ומפלחים המשאירים את הסובל מהם חסר יכולת לזוז. הכאב יכול להתחיל בפתאומיות כתוצאה מתאונה, הרמת חפץ כבד, תנועה 'לא טובה' או שהוא יכול להתפתח עם הזמן עקב שינויים וניוון בעמוד השדרה והשרירים התומכים. כאבי גב תחתון נמשכים לעיתים קרובות מעל שלושה חודשים (כאב כרוני). עבור כ -20% מהסובלים מכאבי גב, כאבי גב תחתון כרוניים נמשכים מעל שנה.

מחקרים על יוגה וכאבי גב תחתון

מחקרים עדכניים בקרב אנשים עם כאבי גב תחתון כרוניים קלים ועד קשים מצביעים על כך שתרגול אישי מותאם מפחית באופן משמעותי את כאבי הגב ואף מרפא אותם. היוגה הטיפולית עושה שימוש במתיחות ייעודיות, חיזוק והרפיה שמתקן את הסיבה להיווצרות כאבי גב שהיא בעיית יציבה. כאבי גב שכיחים באוכלוסיה הבוגרת בגלל נזקי הישיבה כלומר ההשפעות מרחיקות הלכת שיש לישיבה על כסאות וכורסאות וההישענות לאחור. מנחים פאסיביים אלה פוגמים ביכולת ההזדקפות של הגוף, מחלישים ומקצרים שרירים חיוניים ליציבה והליכה ואף משפיעים על חילוף החומרים בגוף. מטרתה של היוגה הטיפולית היא לתקן באמצעות תרגול את הנזקים המצטברים של הישיבה, לטפח יציבה טבעית זקופה ולשמור על הגוף מפני הישנות כאבי גב עתידיים.

המחקר של המרכז ליוגה טיפולית

כדי ללמוד האם היוגה הטיפולית מסייעת בשיכוך כאבים ובשיפור התנועה, נערך מחקר שבדק את התגובה של מטופלים לתרגול יומי של יוגה טיפולית למשך 3 חודשים. 54 מטופלים אשר הסכימו לתרגל לפחות 4 פעמים בשבוע למשך 30 דקות הגיעו לתרגול שבועי אצל מורה ליוגה טיפולית. המורה העריך את מצבם ונתן להם תרגול מתקדם יותר המותאם למצבם. משבוע לשבוע עברו המטופלים לתרגול בעצימות גבוהה יותר אשר דמה יותר ויותר לתרגול יוגה קלאסית. המטופלים סבלו חלקם מכאבי גב קשים או שסבלו בעבר ועתה סבלו מהקרנות כאב. רובם דיווחו כל כאב בשעת כיפוף קדימה. 90% מהמטופלים נפתרו מכאבי הגב שלהם כליל תוך 8-10 שבועות וכולם דיווחו על שיפור משמעותי בתנועתיות, הפחתת כאבים ואמון גובר ביכולות הגוף. הגישה של היוגה הטיפולית התעלמה לחלוטין מאבחונים והדמיות קודמים והתאמה של התרגול רק לאבחון תחושתי תנועתי שהתבצע בתחילת כל שיעור. למותר לציין שכל המטופלים הפסיקו טיפולים פאסביים אחרים והתמקדו בסופו של דבר רק בתרגול האקטיבי של היוגה הטיפולית. כל אלה שהמשיכו לתרגל את תרגול היוגה הטיפולית שמרו על מצבם המשופר לטווח ארוך.

סיווגים של כאבי גב תחתון

ישנם גורמים אחדים לכאבי גב תחתון הידועים גם בשם 'לומבגו' (האזור המותני של עמוד השדרה).

כדי להבין כיצד כאבי גב עשויים להתעורר, יש צורך בהבנה בסיסית של אנטומיית עמוד השדרה באזור המותניים.

אנטומיה של הגב התחתון

הגב התחתון נקרא עמוד השדרה המותני ומורכב מחמש חוליות (עצמות עמוד השדרה) והעצם הקדמית (חלק מהאגן).

עמוד השדרה המותני מורכב ממספר מקטעי עמוד שדרה. כל קטע בעמוד השדרה כולל:

  • שתי חוליות (עצמות עמוד השדרה)
  • דיסק בין-חולייתי
  • שורש עצבי אחד היוצא מתעלת השדרה מכל צד
  • שורש עצבי אחד העובר על הדיסק וירד אל הקטע הבא מכל צד
  • שני מפרקי פנים מאחור, המקשרים בין שתי החוליות
  • שרירים, רצועות ורקמות חיבור (פאשיה)

כאבי גב תחתון עשויים להיות מסווגים כמכניים או שורשיים.

כאבים מכניים

כאבי גב תחתון מכני נובעים מדלקת כתוצאה של גירוי או פגיעה ב:

  • דיסק בין-חולייתי (קרע טבעתי, ניוון דיסק או צניחת דיסק)
  • מפרק
  • רצועה, שריר גב או רקמת חיבור
  • ספונדילוליסטזיס (תזוזה של חוליה ביחס לחוליה אחרת).

גורמים פחות שכיחים, אך חשובים ביותר, לכאבי גב תחתון מכני כוללים:

  • שברים טראומטיים ו / או נקעים
  • גידולים שהתפשטו לעמוד השדרה (גרורות)
  • זיהום (דיסיטיס, אוסטאומיאליטיס, מורסה אפידוראלית)

כאב מכני מתחיל בדרך כלל בקו האמצע או בסמוך לו, ועלול להתפשט (להקרין) אל הישבן והירכיים. במקרים יוצאי דופן עלול הכאב להגיע אל מתחת לירך ואף אל הברך.

כאבים שורשיים

כאבי גב תחתון שורשיים מתרחשים כאשר שורש עצבי אחד או יותר מגורה או תפוס. פריצת דיסק הוא הגורם השכיח ביותר לכאבים שורשיים.

כאבי גב שורשיים הינם חמורים יותר מכאבים מכניים ועלולים להקרין לאורך הרגל ולעיתים אף לכף הרגל. התחושה יכולה להיחוות בתור תחושת נמלול או הפרעות בתחושה בכפות הרגליים.

גורמים להופעת כאבי גב תחתון

  1. בעיות יציבה הנגרמות כתוצאה מנזקי הישיבה. אורח החיים המודרני מעודד ישיבה והישענות על כסאות, משענות, על כורסאות, בבית, במכונית ובעבודה. בעיות יציבה שהיא הפגיעה ביכולת ההזדקפות של הגוף מתחילה כיום בגילאים נמוכים יותר. כאבי גב עשויים להופיע אפילו בגיל ההתבגרות. נזקי הישיבה מחלישים ומקצרים שרירים, פוגמים ברצועות ובדיסקים הבין חולייתיים. נזקי הישיבה גורמים לניוון הם מצטברים ומאיצים ככל שהגוף מתבגר.
  2. משקל עודף מהווה עומס על הגב התחתון ואף הוא מוגבר כתוצאה מסינדרום מטבולי שהיא ההאטה בחילוף החומרים המתרחשת בזמן ישיבה ממושכת.
  3. פעילות ספורטיבית מואצת, ריצה, הרמת משקולות וזאת לאחר ישיבות ממושכות לאורך היום ובכל יום.
  4. הריון – נשים שלא דאגו ליציבה שלהם בטרם ההריון יחוו הגדלת הקשת המותנית וכאבים גוברים ככל שההריון מתקדם.
  5. גיל – אנשים שיושבים הרבה יחושו כאבי גב גוברים ככל שיבגרו
  6. תאונות וחבלות ברגליים – אם לא עוברים שיקום מתאים לאחר התאונה או בעקבות אשפוזים ממושכים סבירות גבוהה שיופיעו כאבי גב תחתון.

טיפול בכאבי גב תחתון בשיטת 'יוגה טיפולית'

אנו מסייעים לאנשים רבים לרפא כאבי גב כרוניים על ידי תרגול ייעודי. התרגול בשיטת גולדמן מתקן יציבה ואת נזקי הישיבה המטברים. התרגול מביא הקלה וריפוי ומהווה תוכנית שיקום לגוף כולו. בעקבות התרגול הגוף מתחזק, מגמיש ונרגע. השיטה שלנו מסייעת לסובלים מכאבי גב תחתון לחוות התקדמות במצב הגב שלהם ללא צורך בטיפול פולשני או מסוכן. שיטת העבודה שלנו עדינה ומותאמת גם לסובלים מבעיות גב קשות.

 תוכנית טיפול ושיקום כאבי גב תחתון:

  • אבחון על ידי מורי המרכז ליוגה טיפולית
  • בניית תוכנית ריפוי ותרגול אישיים המתאימים לאדם ספציפית
  • הנחיה אישית בפגישות עם המורה
  • הנחיות לאורח חיים בריא ונטרול גורמים מעכבי החלמה

היוגה הטיפולית עושה שימוש ב:

  • תרגילי גוף מתונים המתאמים אישית תוך שימוש בנשימה ומודעות
  • תרגילי נשימה והרפיה עצמית
  • כלים לריפוי עצמי במצב של כאב

יוגה טיפולית – המומחים לטיפול בכאבי גב תחתון

מדריכי היוגה של 'יוגה טיפולית' מתמחים בבעיות גב כרוניות כולל בלט גב, טיפול בכאבי גב תחתון, פריצת דיסק, בעיות יציבה, גב תפוס ועוד. אנו נלווה אתכם במקצועיות במטרה לסייע לכם להיפתר מכאבים. הטיפול שלנו מבוסס על שילוב בין עקרונות הרפואה המזרחית ההוליסטית לבין כלי אבחון וטיפול מערביים במטרה להבטיח את הצלחת הטיפול.

יוגה טיפולית תאפשר לכם לרפא כאבי גב תחתון ולמנוע כאבי גב עתידיים!

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים