פריסה ארצית

טיפול בכאבי גב תחתון

אם אתם סובלים מכאבי גב תחתון, אתם לא לבד. כ- 80 אחוז מהמבוגרים חווים כאבי גב תחתון בשלב כלשהו של חייהם. כאבי גב תחתון הם הגורם השכיח ביותר למוגבלות בעבודה, תורם מוביל לאובדן ימי עבודה ופוגע באיכות החיים. במחקר גדול שהתקיים בארצות הברית, מעל רבע מהמבוגרים דיווחו על כאבי גב תחתון במהלך שלושת החודשים האחרונים.

גברים ונשים מושפעים באותה מידה מכאבי גב תחתון, שיכולים לנוע בעוצמתם מכאב עמום וקבוע לתחושה פתאומית וחדה שמשאירה את האדם בחוסר יכולת לזוז.

מדוע כל כך הרבה אנשים סובלים מכאבי גב?

ישיבה במשך שעות ארוכות מהווה מרכיב מאורח החיים המערבי הוא בין הגורמים העיקריים להתפתחות, הופעה והחרפה של כאבי גב תחתון. שעות רבות מול מחשב, בנהיגה ואחר כך בכורסאות בבית, מנוונת היציבה ואת היכולת של הגוף להזדקף. נזקי הישיבה הם רבים ורובם אינם מורגשים מיד אלא רק לאחר מספר שנים. התפישה הרווחת שהישענות על משענות התומכות בגב שומרות על יציבה היא מוטעית. גופנו חסכן במשאבים וכל עוד הגב נשען הוא מתנוון. אחת התופעות הרווחות של הניוון היא הופעת כאבי גב תחתון. כמו כן, הדעה שפעילות גופנית אחרי העבודה או בסופי שבוע מנטרלת של הניוון גם היא מוטעית. פעמים רבות פעילות גופנית בעצימות גבוהה אחרי ישיבה ממושכת על כיסאות אפילו גורמת להחרפה ונזקים לגב.

כאבי גב מופיעים כיום בגלאים צעירים יותר ואפילו בגיל ההתבגרות. הרגלי היציבה של צעירים גורמים להופעה של בעיות גב ובעיות יציבה נוספות הן בגלל השימוש הגובר במחשב ובניידים וגם בגלל השימוש הגובר בכורסאות וספות נוחות. כאבי גב יכולים להופיע ולהחמיר בהדרגה או כתוצאה מהרמת משקל כבד או פציעה בזמן פעילות גופנית. ללא ספק, התבגרות והזקנות הגוף לא תיקון וטיפוח יציבה הינה גורם להחמרה ועדיף לטפל בכאבי הגב לפני אירועים כגון 'גב תפוס'.

סימפטומים

כאבי הגב תחתון יכולים להופיע ככאבים קלים המופיעים בזמן התרוממות בישיבה או כאירועים חריפים אך קצרי טווח הנמשכים מספר ימים עד מספר שבועות. לעיתים קרובות, הכאבים נעלמים גם ללא טיפול – אולם הם עלולים לחזור אם המטופל לא ישנה את אורחות חייו ויתחיל לתקן את היציבה. רוב הכאבים בגב התחתון הם מכניים, כלומר יש הפרעה לאופן שבו מרכיבי הגב (עמוד השדרה, השרירים, רקמות החיבור, הדיסקים הבין חולייתיים והעצבים) משתלבים זה בזה, מעבירים כוחות ונעים.

כ -20 אחוז מהאנשים שנפגעו מכאבי גב תחתון חריפים מפתחים כאבי גב תחתון כרוניים עם תסמינים מתמשכים בשנה הראשונה לאחר הסימפטומים הראשונים. טיפול בכאבי גב תחתון יכול להוביל להקלה משמעותית ואף ריפוי מכאבים וחזרה מהירה לשגרה.

כאבי גב תחתון יכולים להשפיע על חיי היום-יום בצורה דרמטית ולהגביל את הסובלים מהם מפעילויות יומיומיות חשובות כגון סחיבת מצרכים לקניות, ריצה, שטיפת כלים ועוד.

טיפול בכאבי גב תחתון

הטיפולים בכאבי גב תחתון נחלקים לשני סוגים עיקריים – טיפולים פאסיביים וטיפולים אקטיביים. כעקרון טיפול פאסיבי היא כל גישה טיפולית בה מטופל פאסיבי ומתבצעות עליו מניפולציות מבלי הצורך שלו לבצע תרגילים בביתו או שינויים באורח חייו. לצורך העניין, טיפול תרופתי הוא טיפול פאסיבי. טיפול אקטיבי, לדוגמא ביוגה הטיפולית הוא טיפול בו נדרש מהמטופל לתרגל בביתו ולתקן את היציבה ולשנות התנהגות באורח חייו. לאורך זמן טיפולים אקטיביים הם היעילים ביותר משום שהן היחידים המנטרלים את הסיבות להופעת הכאבים וההחרפה שלהם.

טיפול בכאבי גב תחתון ברפואה המודרנית

הרפואה המודרנית מציעה מספר רב של דרכים לטיפול בכאבי גב תחתון כאשר הטיפול יכול לנוע בין פתרונות שטחיים (נטילת תרופות לצמצום הכאב), לבין פתרונות פולשניים (ניתוחים לתיקון הבעיה המבנית – אם כי ניתוח נחוץ רק באחוז קטן מהחולים). בין שני קיצוניות אלה ניתן למצוא מגוון רחב של התערבויות נוספות שמציעה הרפואה המודרנית:

הפחתת פעילות גופנית מזיקה

אורטופד מומחה עשוי להמליץ ​​על שינוי חלק מהפעילויות הגופניות, כולל הימנעות מפעילויות ספורט מסוימות אשר עשויות לשים לחץ על הגב כמו הרמת משקולות וריצה ובחירה במקום בפעילויות גופניות עדינות כמו יוגה טיפולית ושחייה.

חגורה ליישור יציבה

לעיתים מקבלים אנשים הסובלים מכאבי גב חגורות מיוחדות כדי להקל על כאבי גב. חגורות אלה זוקפות את הגב ותומכות בקשת הגבית. הן משנות את חלוקת המשקל כך שנוצרת הקלה על החלקים הכואבים. בדרך כלל אין צורך במנוחה במיטה, אולם תקופות קצרות של מנוחה במיטה עשויות לעזור בזמנים כואבים במיוחד.

פיזיותרפיה

תוכנית פיזיותרפיה יכולה לסייע בהפחתת כאב ודלקת ושיפור הניידות והכוח. פיזיותרפיה תסייע בחיזוק השרירים הפגועים ותעזור למטופל לבצע את הפעילויות היומיומיות ביתר קלות. מומלץ בדרך כלל לשלב פיזיותרפיה עם יוגה טיפולית כדי להבטיח עבודה משמעותית על כל השרירים בגוף הקשורים ליציבה ובכך לתקן אותה בצורה הוליסטית.

מטרתם של טיפולים גופניים אלה היא לסייע בניהול המצב, הפחתת כאב, מניעת נזק ארוך טווח, תיקון היציבה ושיפור הגמישות ועוצמת הליבה של המטופל.

תרופות

תרופות יכולות להפחית כאב בצורה דרמטית, אך אליה וקוץ בה – הן עלולות להשפיע על מצב הרוח, לגרום לתלות והתמכרות ואף להחמיר את כאבי הגב בשימוש גבוה מדי.

אין לבצע שימוש קל בתרופות לטווח ארוך, ויש לפקח עליהן מקרוב על מנת למנוע בעיות ארוכות טווח ותלות (התמכרות).

זריקות סטרואידים אפידורליות עשויים להועיל במקרים מסוימים אך הן נחשבות לשיטות פולשניות ואף מסוכנות.

כִּירוּרגִיָה

יש צורך בניתוח רק אם טיפולים אקטיביים מתקני יציבה לא הועילו וכשיש אבחון המאפשר ניתוח. כעיקרון מומלץ להימנע מניתוח כל עוד אפשר ולתת סיכוי לתגובת הגוף בטיפול אקטיבי מתקן יציבה באמצעות יוגה טיפולית. לא אחת מטופלים ויתרו על הצורך בניתוח משום שהכאבים פסקו תודות לתרגול יומי בבית. תרגול זה מנטרל את הסיבות להופעת כאבי גב תחתון מלכתחילה ומעצים את יכולת הריפוי הטבעית של הגוף.

לא כל החולים עם כאבי גב בלתי פוסקים קשים מתאימים לניתוח. טיפול כירורגי חייב לטפל גם ביציבה הכוללת של הגוף והתיקון שלה.

כדי להימנע מניתוח, חשוב להתחיל בחיזוק שרירי השלד מיד לאחר האבחנה הראשונית באמצעות יוגה טיפולית.

הפתרון הטבעי לכאבי גב

מחקרים רבים מראים שחיזוק שרירי הגב באמצעות תרגילים מיוחדים, שיפור הגמישות יחד עם טכניקות הרגעה מסייעים רבות בטיפול בכאבי גב. שיטת היוגה הטיפולית שלנו מאפשרת לאנשים הסובלים מכאבי גב לקבל אימון מותאם אישית.

פתרון טבעי לריפוי מכאבי גב כולל תיקון ניזקי הישיבה באמצעות תרגול ייעודי וטיפוח היציבה לטווח ארוך.

 תוכנית טיפול ושיקום כאבי גב תחתון:

  • אבחון על ידי מורי המרכז ליוגה טיפולית
  • בניית תוכנית ריפוי ותרגול אישיים המתאימים לאדם ספציפית
  • הנחיה אישית לתרגול בפגישות עם המורה
  • הנחיות לאורח חיים בריא ונטרול גורמים מעכבי החלמה

כדי לטפל בכאבי הגב התחתון היוגה הטיפולית עושה שימוש ב:

  • תרגילי גוף מתונים המותאמים אישית תוך שימוש בנשימה ומודעות
  • תרגילי נשימה והרפיה עצמית
  • כלים לריפוי עצמי במצב של כאב

    פנו אלינו למידע נוסף ולבחון את התאמתכם לטיפול אפקטיבי לריפוי כאבי הגב שלכם. אנו מתמחים בטיפול בפריצת דיסק, בלט דיסק ועוד.

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים