פריסה ארצית

על פציעות ביוגה ואיך להימנע מהן

לצערנו הרב פונים למרכז ליוגה טיפולית אנשים שנפגעו כתוצאה מתרגולי יוגה. לצערנו, מכיוון שיוגה לא אמורה לפגוע כלל. אלו שנפצעים במהלך תרגול יוגה אינם עושים יוגה. מה הטעם בתרגול שיוצר אי נוחות בגוף, כאב או אף פציעה? על פי כתבי היוגה הקלאסיים תנוחת יוגה מוגדרת כנוחה ויציבה, ואמורה לתמוך בישיבה ממושכת בנוחות למען תרגולי נשימה, ריכוז ומדיטציה. אם אינה כזו הרי שהיא משרתת משהו אחר שאינו יוגה. 

עקרון ראשון במעלה ביוגה הוא עקרון "אי האלימות" – אהימסה. עקרון שמהאטמה גנדי פעל לפיו והוביל לשחרור הודו ועצמאותה. אהימסה  – אינו עקרון שמתייחס לא רק "לאחר" –אדם, בעל חיים , סביבה, הוא מתייחס גם לעצמנו. אם אנו אלימים כלפי עצמנו באופן כלשהו אנו מבטלים עקרון זה ולכן נקבל משוב חוזר בצורת כאב או פציעה. הבעיה העיקרית בפציעות ביוגה שבדרך כלל המתרגל אינו רואה בכאב מכשול וממשיך לתרגל ולהעמיק את הפגיעה.
מטרתו של מאמר זה לבאר עקרונות מנחים בכדי לא להיפגע ביוגה כלל.
מספר כללים מנחים:
•    בחרו בסגנון ומורה ליוגה שאינו מעורר בכם תחרותיות, אלימות או פגיעה עצמית. קבעו את המטרות שלכם בטרם תחילת התרגול והיו מודעים להן.
•    הכרת ההבדל שבין מאמץ לפגיעה – במהלך תרגול היוגה אדם לומד על עצמו בחקירה מתמשכת וללא פשרות. אנו מביטים על האחרים מבצעים תנוחות יוגה ואנו רוצים להיות כמותם. יכול להיות שהתנוחה ידועה לי או קלה לביצוע. יכול להיות שאולי זו הפעם הראשונה שלי בביצוע תנוחה זו – אין זה משנה – כל יום, כל רגע אנו משהו חדש והתנוחה שנחווה תהיה חדשה. גופנו תמיד מגיב אחרת – תמיד מרגיש אחרת. גופנו אינו סימטרי, הוא מתבגר ומזדקן. אנו צריכים להכיר את הגבול מתי אנו מתאמצים ומחזקים ומתי אנו פוגעים בגוף.
•    היו ממוקדים רק בעצמכם והישארו מרוכזים מאוד. שימו לב מתי הכרתכם נודדת לבחון משהו אחר זולת התרגול. משום כך לחלק מהמתרגלים שיעור אישי ביוגה  מתאים יותר. כמו למשל במקרים שנדרשת יוגה טיפולית או כאשר התלמיד מוסחת דעתו או תחרותי. בכל מקרה של תרגול בקבוצה אין צורך ליישר קו בביצועים עם מתרגלים אחרים. אם אתם מודעים לתחרותיות פנימית או הישגיות – בדקו מדוע אתם מרגישים כך והביאו עצמכם בחזרה למיקוד בגופכם ובנשימה. אותו הדבר אם אתם מרגישים תסכול – שניהם עלולים לפגוע באותה המידה.
•    טפחו את האינטואיציה והחקירה הפנימית שלכם – אמנו את הקשב הפנימי שלכם למה שעושה לכם טוב בכל רגע ורגע. זכרו, לא כל מה שעשה לכם טוב אתמול מתאים גם היום. לא כל מה שמתאים לאחרים מתאים גם לי. טפחו תבונה פנימית והפעילו שיקול דעת וכיבוד עצמי.
•    הבנת את הגבול בין מאמץ לכאב. יוגה אינה ספורט ומטרתה אינה להביא לכושר גופני. היא משפרת גמישות אבל זו אינה מטרתה. מטרת תנוחות היוגה לאפשר נוחות בתפקוד בחיים ובישיבה ממושכת בתרגילים מתקדמים יותר. תרגול אסנות (תנוחות יוגה) הוא נקודת מוצא בלבד ולא היעד.
•    אם חשתם בזמן תרגול יוגה אי נוחות או כאב, הרפו מהתנוחה ואל תנסו שוב באותו היום. בדקו מדוע נוצר מתח או לחץ. אמרו למורה ובקשו הנחיה. ראו אם קיים מניע פנימי לחזור לנקודת הפגיעה שוב והרפו ממנו. בצעו הרפיה ארוכה, נשמו והביאו ריפוי לעצמכם.
•    למדו מטעויות ומהנחיה לא מתאימה. בסופו של דבר אתם אלה שממשיכים לחיות עם גופכם ולא המורה.
אנו נתקלים במתרגלי יוגה שתרגלו תרגול "שעשה להם טוב" ולבסוף הם מגיעים אלינו לשיקום מפריצת דיסק. למרבה הצער התדמית שהיוגה קבלה בקרב הציבור – של תנוחות אקזוטיות, קשות ומסובכות לביצוע. זה נכון שתנוחות יוגה מצטלמות טוב יותר ממצבי תודעה אך אל נשכח שזו מטרת היוגה ולא רק הגוף.

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים