פריסה ארצית

איזון מערכות העצבים עם יוגה

בגופנו פועלות שתי מערכות עצבים מקבילות – המערכת הסימפטטית והפארא-סימפטטית. הראשונה קשורה להתניה של תקוף וברח "Fight or Flight" והשניה אחראית על מנוחה ועיכול "Rest & Digest". המערכת הפארא-סימפטטית היא זו האחראית לאיזון וריפוי והמערכת הסימפטטית חיונית למצבים ממשיים של לחץ ותגובה מהירה.

למרות שאנו אמורים להיות תחת איזון של המערכת הפארא-סימפטטית רוב הזמן, כלומר "לעכל ולנוח" חיינו רוויים במתח מתמיד. לא מדובר על מתח של בריחה ממצב מסכן חיים אלא ממתח הנובע ממחשבות ותגובה למחשבות שמגיעות ממשקעי עבר (בסנסקריט – סמסקרות). אלו מכתיבות גם את התוכן המחשבתי וגם את הרגלי תגובה שלנו. במילים אחרות, רובנו שרויים במתח מתמיד שאינו תואם את המציאות באמת. המתח מצטבר 'ונרשם' שוב ושוב בגוף-נפש ומתבטא במחשבות חוזרות ונשנות, תחושות, הרגלי תגובה, כאבים ובהשפעות פזיולוגיות מדידות.

מתח נפשי, על אף שאינו מלווה במצב ממשי, אלא מזכרון ומהתניה לגירויים, מפעיל את מערכת העצבים הסימפטטית והיא נשארת פעילה כל עוד מתמידים הגירויים והתגובות.  בכדי להבין עד כמה שונות התוצאות של מערכות העצבים ראו את ההבדלים בהשפעותיהם הפזיולוגיות:

מערכת השפעה סימפטטית פארא-סימפטטית
לב דופק עליה הורדה
לב רוחב העורקים התרחבות הקטנה
לב לחץ דם עליה הורדה
דם קרישת דם מהירה איטית
נשימה סימפונות הרחבה הגבלה
נשימה צריכת חמצן עליה הורדה
עיכול זמינות של גלוקוז העלאה הורדה
עיכול הפרשת מצי עיכול הורדה העלאה
הפרשה סגירות שרירים טבעתיים עליה הורדה
הפרשה מתח שרירי שלפוחית השתן הורדה עליה
עין רוחב אישון הרחבה הגבלה
עור זיעה הגדלה הגבלה
עור כלי דם הגבלה באספקה ——-

 

ניתן לראות בטבלה שהשפעת המערכת הסימפטטית דורשת משאבים רבים יותר בעוד שהפארא-סימפטטית חסכונית באנרגיה. המערכת הסיפטטית נועדה להפעיל מערכות בגוף בצורה גורפת וכוללת בעוד שהפארא-סימפטטית מפעילה איברים באופן מקומי ונקודתי. כאשר המערכת הסימפטטית פעילה באופן עקבי והיא זו אשר מכתיבה את האיזון האנרגטי בגוף, תוצאות פיזיולוגיות מסוימות הופכות להיות קבועות בגוף כמו למשל לחץ דם, דופק, הפרשת מיצי עיכול מוגבלת ועוד. אנו מעוניינים שמהערכת הפארא-סימפטטית תהיה זו המכתיבה את האיזון האנרגטי וגם לדעת כיצד להעביר אליה את האיזון לאחר התקפת מתח. אנו לומדים לעשות זאת באמצעות יוגה ומדיטציה. במיוחד יעילים תרגילי הנשימה, הפרניאמה וההרפיה לביצוע משימה זו. תרגול מצטבר של יוגה של רבדיה השונים מפתח הרגלים "פארא-סימפטטיים" כלפי לחצי החיים והפילוסופיה של היוגה מספקת תשובות וכלים ממשיים לניהול לחצים בחיים.

לסיכום
תפקוד מערכות העצבים שלנו מבטא לא רק את המצב כרגע אלא תגובות לזכרונות ורשמים (סמסקרות). היוגה עוסקת בטיהור הרשמים הללו אשר גורמים למתח מצטבר ולהרגלי תגובה לא- מודעים. ההשפעות של המתח אינן רק ריגעיות אלא עשויות להתבטא במצבים כרוניים כגון לחץ דם גבוה, בעיות עיכול וכדומה. תרגול היוגה מאפשר הרגעה ואיזון למערכת הפארא-סימפטטית ותורם לתיקון מצבים כרוניים של מתח וחרדה והשפעותיהם הפיזיולוגיות.

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים