פריסה ארצית

ההשפעות הפיזיולוגיות של תרגילי הפראניאמה

תרגילי הפראניאמה (פראניאמה = תרגילי נשימה) הם חלק אינטגרלי מתרגול יוגה הכולל תרגול פיזי (אסנות – תנוחות יוגה), הרפיה וריכוז. עד כתיבת  מאמר זה נמדדו במחקרים רפואיים מספר השפעות מהותיות שיש לתרגילים אלה, מה שהופך אותן לכלי טיפולי וככלי משלים בטיפול ושיקום. 

קיים מגוון רחב של תרגילי נשימה אשר גורמים להשפעות שלעיתים הן הפוכות. חלק מהתרגילים מעוררים וחלקם מרגיעים. הרפואה המערבית מזהה שתי מערכות עצבים משלימות בגופנו האחריות על שני אופני תגובה הפוכים. מערכת העצבים הסימפטטית זו אשר מועדדת תגובה של Fight or Flight = תקוף או ברח ומערכת העצבים הפארא-סימפטטית זו אשר אחראית על תגובה של Rest and Digest = מנוחה ועיכול . ברור ששתי מערכות עצבים אלה גורמות לתוצאות התנהגות הפוכות. לחץ וחרדה על כל תוצאותיהן מעודדות על ידי המערכת הסימפטטית (שכלל איננה 'סימפטית'). תרגילי יוגה ותרגילי נשימה מסוימים מעודדים את המערכת הפארא-סימפטטית ובכך מביאים אותנו לאיזון ותגובה רציונאלית ושקולה.
 
מחקרים מדעיים מאששים ידע יוגי קדום בדבר הקשר הפיסכו-פיזי שיש לתרגילי הנשימה על עצמנו ואלו הם:
1.    תרגילי נשימה משפרים את תפקוד מערכת הנשימה, הדם והלב. תרגילים אלו הוכחו גם בהקטנת גורמי סיכון למחלות לב ואף מניעתן.
2.    תרגילי הנשימה מעודדים "גמישות נפשית" ומאפשרים לאדם להגיב באופן שקול כלפי לחצים וכוחות נפשיים. משום כך תרגילי הפראניאמה משפרים את "הפרופיל הפסיכולוגי" שלנו ואף מהווים כלי טיפולי במצב של לחץ נפשי וחרדה. שיטות פראניאמה מסוימות מהוות כלי טיפולי בנפגעי חרדה ופוסט-טראומה, דיכאון ומחלות הנובעות ברובן מלחץ נפשי.
3.    תרגילי פראניאמה מסוימים מעלים באופן משמעותי צריכת חמצן וחילוף חומרים בעוד שתרגילים מסוימים (המעודדים נשיפה ארוכה לדוגמא) עושים בדיוק הפוך. תרגילים אלו מעודדים את המערכת העצבים הפארא-סימפטטית (Rest & Digest) כפי שהוזכרה קודם.
4.    עשוי להיות שתוצאות הפראניאמה דומות לאלו של מדיטציה שכבר הוכחה כמחזקת את המערכת החיסונית.
5.    תרגילי פראניאמה מסוימים מורידים את הדופק ולחץ הדם
6.    תרגילי פראניאמה מסוימים מעלים את עצמת גלי הטאטה והדלתה במוחנו
7.    תרגילי פראניאמה מעלים ייצור מלטונין הקשור בתחושת רוגע והרגשה טובה אצל המתרגל
8.    תרגילי פראניאמה מבצעים סינכרוניזציה עם בלוטת ההיפותלמוס ומוח עמוד השידרה
 
אנו סבורים שתוצאות חיוביות נוספות יתגלו במהלך הזמן עם ביצוע מחקרים רפואיים נוספים.

קידום אתרים

עיצוב ובניית אתרים